دوشنبه , بهمن ۶ ۱۳۹۹
خانه / مقالات / یوگا چه فوایدی دارد؟
یوگا و مغز

یوگا چه فوایدی دارد؟

یوگا و تاثیرات شگفت انگیز آن بر بدن انسان

چکیده:

این مقاله شامل موضوعاتی از قبیل نظرات و توصیه های پزشکان و صاحب نظران بزرگ در مورد علم یوگا، تاثیرات خارق العاده ای که یوگا بر مغز، روان و بدن شما می گذارد، فواید تمرینات یوگا برای خانم ها و آقایان و اینکه در چه زمان هایی بهتر است تمرینات یوگا را انجام دهیم می باشد .

مدت زمان مطالعه مقاله: ۴ دقیقه

پزشکان و بزرگان دنیا درباره فواید یوگا چه می گویند؟

حتما شما هم تا به حال درباره فواید باور نکردنی یوگا شنیده اید. اما شاید برایتان سوال باشد که چطور این حرکات ساده و آرام می تواند این همه فواید جسمی و ذهنی داشته باشد! در این مقاله به شما می گوییم که چطور یوگا می تواند مفید باشد و از لحاظ علمی و طبق نظر پزشکان و محققان، واقعا چه تاثیری بر جسم و ذهن ما می گذارد. در انتهای مقاله هم نظر بزرگان جهان در مورد فواید یوگا را می توانید بخوانید.

تاثیرات شگفت انگیز یوگا بر مغز

یکی از مسائل جالبی که در مورد یوگا وجود دارد این است که بدانیم یوگا چگونه مغزمان را تغییر می‌دهد؟

  • یوگا و تغییرات شیمیایی در مغز:

تاکنون تحقیقات زیادی در رابطه با تاثیر یوگا بر سلامت روان انجام شده است. نتیجه کلی تحقیقات اینست که یوگا واقعا تاثیرات مثبت زیادی بر روان انسان می گذارد که این تاثیرات به احتمال زیاد ناشی از تغییرات شیمیایی در مغز می باشد. جالب است بدانید که تاثیرات مثبت یوگا بسیار فراتر از تاثیرات سایر ورزش های دارای فعالیت فیزیکی کم تا متوسط است.

به نظر می رسد که انجام تمرینات یوگا در واقع انتشار بیشتر اسید “گاما – آمینوبوتیریک” یا (GABA) را از هیپوتالاموس تسریع می کند. “گابا” به عنوان نوعی “مهار کننده بزرگ” در مغز عمل کرده و فعالیت عصبی را سرکوب می کند.

  • تاثیر یوگا بر مغز

یوگا یک داروی آرامبخش بدون عوارض است. این قابلیت یوگا در تاثیرگذاری بر مغز می تواند اثر داروهای

 

ضد اضطراب را تقلید کند. بله، با انجام حرکات یوگا انگار قرص آرامبخش ولی بدون عوارض مصرف کرده اید! تحقیقات نشان می دهند که یوگا می تواند به تنظیم مجدد مغز بعد از رویارویی با استرس های روزانه کمک کند.

تاثیر-یوگا-بر-مغز

 

یوگا و کمک به درمان برخی از بیماریها

یوگا می تواند همچون یک درمان جایگزین و یا دارو برای بسیاری از بیماری های جسمی و ذهنی عمل کند. یوگا، درمانی آسان، ارزان و در دسترس همه است. یوگا از معدود روش های درمانی است که ذهن و بدن را به هم متصل می کند و از قابلیت فوق العاده مغز برای درمان غافل نمی شود.

تاثیرات درمانی یوگا به قدری زیاد است که بسیاری از پزشکان و متخصصان در سراسر دنیا شروع به تجویز یوگا به عنوان درمان مکمل نموده اند.

تاثیر یوگا بر روان

  • برخی از فواید روانی یوگا:

  1. ایجاد اعتماد به نفس
  2. کاهش استرس و اضطراب
  3. کاهش انواع افسردگی
  4. افزایش تمرکز فکر و حواس
  5. بهبود کیفیت زندگی
  6. بهبود عملکرد اجتماعی و شغلی
  7. تسکین یا مهار علایم روانی
  • تاثیرات یوگا بر سلامتی جسم و روان

فواید جسمی و فیزیکی یوگا:

“زیبایی یوگا در اینست که اغلب افراد برای حرکات ملایم و کششی می آیند اما با دستاوردهایی باورنکردنی بر می گردند.”

لیزا سیانو : اگرچه در ظاهر از نظر خیلی ها، یوگا یک ورزش بسیار سبک است اما در عمل با تمرین منظم یوگا می توان به فوایدی حتی بیش از سایر ورزش ها رسید.

  • یوگا علاوه بر تاثیراتی که سایر ورزش ها بر سلامت عمومی دارند، دارای فواید زیر هم می باشد:

  1. افزایش تعادل
  2. بهبود حساسیت بارو رفلکس baroreflex
  3. کاهش خستگی
  4. افزایش انعطاف پذیری
  5. ضربان قلب سالم
  6. بهبود عملکرد کلیه
  7. کاهش علایم یائسگی
  8. تسکین درد
  9. کاهش اختلالات خواب
  10. بهبود سیستم تنفسی
  11. بالا بردن قدرت و استقامت
  12. تعادل بخشی به چاقی و لاغری
  13. کاهش کلسترول
  14. کاهش فشار خون بالا
  15. تقویت استقامت قلبی و عروقی
  16. تقویت عملکرد ریوی
  17. بهبود متابولیسم بدن
  18. رفع بیخوابی و بهبود کیفیت خواب
  19. تقویت ستون فقرات و اسکلت بدن

فواید یوگا برای خانم ها

تاثیر یوگا بر زنان

علاوه بر فواید روانی و جسمی یوگا که در بالا ذکر شد، چند فایده مهمی که یوگا برای بدن خانم ها به همراه دارد به شرح زیر است:

  1. یوگا به خانم ها کمک می کند که با تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی و همچنی در یائسگی به راحتی کنار بیایند.
  2. یوگا در کاهش اضطراب ناشی از انواع بحران ها و بیماری ها به خانم ها کمک می کند.
  3. یوگا باعث کاهش افسردگی هایی همچون افسردگی های پس از زایمان و … در خانم ها می شود.
  4. یوگا به بهبود ظاهر خانم ها از طریق تصحیح نحوه ایستادن، بلند قد تر شدن، مدیریت وزن و … کمک می کند.
  5. یوگا در کاهش پوکی استخوان، سلولیت و درد مفاصل خانم ها تاثیر قابل توجهی دارد.
  6. یوگا باعث داشتن پوست شاداب تر و جوان تر می شود به ویژه اگر خانم ها از تمرینات یوگای صورت استفاده کنند.

فواید یوگا برای مردان

تاثیر یوگا بر مردان

چند فایده مهمی که یوگا برای بدن آقایان به همراه دارد به شرح زیر است:

  1. یوگا باعث عملکرد بهتر مردان در سایر رشته های ورزشی:

مردان با انجام تمرینات یوگا و دستیابی به انعطاف پذیری بدنی، کاهش استرس، بهبود ظرفیت تنفس، گردش خون بهتر، راندمان حرکتی و انرژی بیشتر می توانند در سایر فعالیت های ورزشی که انجام می دهند موفق تر عمل کنند.

  1. یوگا و جلوگیری از آسیب دیدگی جسمی و تسریع بهبودی در مردان:

مردان با تمرینات یوگا می توانند عضلات ملتهب را راحت تر بهبود بخشند، بافت ها و مفاصل نرم تر و منعطف تری داشته باشند و در نتیجه آسیب دیدگی کم تری را تجربه نمایند.

  1. یوگا و افزایش رضایت جنسی مردان:

انجام تمرینات یوگا به مردان در افزایش میل جنسی، افزایش اعتماد به نفس، کنترل و ارگاسم بهتر و… کمک می کند. در نتیجه تمرینات یوگا باعث افزایش میزان رضایت جنسی در مردان می شود.

  1. یوگا و افزایش حجم عضلات در مردان:

انجام تمرینات یوگا باعث افزایش اکسیژن رسانی به عضلات شده و در حجم دهی به عضلات مردان موثر است.

  1. یوگا و بهبود عملکرد ذهنی و محاسباتی مردان:

مردان می توانند فارغ از مشغله روزانه، ذهنی آرام را با یوگا تجربه نمایند. آرامش ذهنی باعث بهبود عملکرد های شناختی و محاسباتی در مردان می شود.

چند بار در هفته باید تمرینات یوگا را انجام داد؟

شاید بخواهید بدانید که بهترین زمان برای انجام ورزش یوگا چه زمانیست؟ برای لذت بردن از فواید باور نکردنی یوگا لازم نیست هر روز تمرینات یوگا را انجام دهید. با دو بار در هفته انجام دادن تمرینات یوگا می توانید به فواید باورنکردنی یوگا دست پیدا کنید و حتی از یوگا به عنوان درمان جایگزین و داروی ارزان استفاده نمایید.

نظر بزرگان در مورد فواید یوگا

اگر هنوز راجع به فواید بی نظیر یوگا متقاعد نشده اید، پیشنهاد می کنیم نظر افراد برجسته در دنیا را در مورد یوگا بخوانید تا انگیزه بیشتری برای انجام تمرینات یوگا به دست آورید.

 

جیسون کراندل: یوگا فرصت مناسبی است برای کنجکاوی در مورد اینکه کی هستید!

ب . ک. س. ایینگار: یوگا به ما می آموزد که آنچه لازم نیست تحمل کنیم را درمان کنیم و آنچه که نمی توانیم درمان کنیم را تحمل کنیم.

یوگا به شما این امکان را می دهد که آرامش درونی تان را پیدا کنید و از فشارها و مبارزات بی پایان زندگی خسته نشوید.

یوگا شیوه دیدن چیزها را تغییر نمی دهد، بلکه فردی را که می بیند دگرگون می کند.

امیت ری: یوگا به معنای اضافه کردن است. اضافه کردن انرژی، قدرت و زیبایی به بدن، ذهن و روح.

یوگا یک دین نیست بلکه یک علم است. علم بهتر زیستن، علم جوانی، علم ادغام ذهن، جسم و روح.

ماریل همینگوی: یوگا به شما می آموزد که چگونه به بدن خود گوش دهید.

بهاگاواد گیتا: یوگا سفری به خود است. سفری از طریق خود که به خود می رسد!

رولف گیتس: یوگا یک فعالیت بیرونی نیست بلکه یک فعالیت درونی است. یوگا تمرینی معنوی است که در واقع قلب مان را باز می کند و آگاهی مان را متمرکز می کند تا آنچه هستیم را درک کنیم.

ساکیونگ میفام: با یوگا، بدن از حرکت سود می برد و ذهن از سکون سود می برد.

سیبل تاملیسون: یوگا به پاکسازی هر آنچه در ما هست می پردازد. با یوگا متوجه می شویم که چگونه و در کجا محدود هستیم، در بدن یا در ذهن و یا در قلب؟ با کمک یوگا به تدریج می توانیم انسدادها را باز کنیم. با پاک شدن انسدادها، انرژی ما آزاد می شود و زندگی در جسم و ذهن ما بهتر جریان پیدا می کند.

گانگا وایت: در حقیقت یوگا زمان نمی برد، زمان می دهد!

 

لحظاتی آرامش با یک موسیقی زیبا:

مشاهده مقاله یوگا چیست

مشاهده مقاله کلاژن سازی و رفع چین و چروک های پوست با درمان های خانگی

مطلب پیشنهادی

یوگا و آرتریت

یوگا و آرتریت

نویسنده: یوگاچاریا ویشواز ماندیک، معاونت دانشگاه ویدیا گروکول حرکات فیزیکی آهسته و کنترل شده مفاصل …