دوشنبه , خرداد ۳۱ ۱۴۰۰
خانه / مرجع / کلاس یوگا / کلاسهای یوگا
کلاسهای یوگا
کلاسهای یوگا

کلاسهای یوگا

همه آنچه باید برای حضور در کلاس یوگا بدانید

چکیده

در این مقاله در مورد جزئیات کلاس های یوگا و حرکات و انواع تکنیک های تنفس،ریلکس کردن، مدیتیشن و مانتراها که در این کلاس ها انجام می شوند توضیح داده شده است.

مدت زمان مطالعه مقاله: ۵ دقیقه

 

در کلاس یوگا چه می گذرد؟

اغلب کلاس های یوگا از ۳ بخش اصلی تشکیل شده اند: حرکات (آسانا)، تکنیک های تنفس (پرانایاما) و ریلکس کردن.

برخی کلاس ها بخش های مراقبه و مانترا هم دارند.

انواع حرکات یا ژست هایی که معمولا در دوره های مقدماتی یوگا گنجانده می شوند، معمولا ژست های ایستاده و نشسته ساده هستند. این حرکات به تمرین کنندگان کمک می کند که آگاهی خود را از

بدن و ارتباط آن با فضا به روشی ایمن و تدریجی افزایش دهند.

بسیاری از افراد ترس از این دارند که در کلاس یوگا از آنها خواسته شود که روی سر خود بایستند و یا پیچش ها و حرکات انعطافی شدید انجام دهند، اما باید بدانند که اگرچه این گونه تمرینات هم جزو

تمرینات یوگا هستند اما فقط در دوره های بالاتر یوگا و برای افراد حرفه ای انجام می شود و این تمرینات جزو برنامه کلاس یوگای مقدماتی نخواهد بود.

یکی از مزیت های مهم کلاس یوگا، غیر رقابتی بودن آن است! هر یک از شرکت کنندگان در کلاس یوگا، در سطح توانایی خودشان تمرینات را انجام می دهند و به بدن و محدودیت هایش احترام می گذارند.

در کلاس یوگا هرگز نباید فراتر از آنچه راحت و منطقی است بروید و یک مربی خوب یوگا به شما کمک می کند تا در حالتی که برای شما مناسب است قرار بگیرید.

یک جمله رایج در یوگا اینست: “با افزایش درد، هیچ منفعتی حاصل نمی شود”!

اگر از انجام تمرینی احساس ناخوشایندی دارید، بدانید که همیشه گزینه جایگزینی برای آن وجود دارد که برای شما مناسب تر است. وضعیت ها و حرکات یوگا را می توان برای ایمنی و راحتی افراد تغییر داد

تا نیازهای خاص هر کس به خوبی برآورده شود و نتیجه مورد نظر از تمرینات یوگا را کسب نماید.

 

آسانا های یوگا و آموزش حرکات یوگا

آسانا یا حرکات در کلاس یوگا چه حرکاتی هستند؟ آسانا ها مجموعه ای از ژست ها و تمرینات هستند که برای سلامتی بیشتر طراحی شده اند. حرکات در یک توالی مشخص ترکیب می شوند تا به

قدرت، انعطاف پذیری و تعادل کل بدن کمک کنند. این تمرینات از تمرینات ساده و آسان ابتدایی تا تمرینات سخت تر و پیچیده تر هستند که به مرور و با پیشرفت شرکت کنندگان، تمرینات نیز پیشرفته تر و

حرفه ای تر می شوند. گاهی در کلاس های یوگا از لوازم جانبی یوگا همچون بند، آجر یوگا و … استفاده می شود تا به انجام بهتر حرکات کمک کنند.

اگرچه آساناها در اصل برای آماده سازی بدن برای نشستن در حالت مدیتیشن ایجاد شده اند، اما به عنوان یک تمرین بدنی موثر و حتی به عقیده خیلی ها به عنوان نوعی مدیتیشن متحرک در نظر گرفته می شوند.

کلاس یوگا1

تکنیک های تنفس در کلاس یوگا

پرانایاما یا تنفس از جمله اجزای مهم در کلاس های یوگا است. در طول تمرینات یوگا، هر حرکتی که انجام می شود باید با تنفس هماهنگ باشد. مثلا در برخی حرکات یوگا، وقتی در یک جهت حرکت می

کنیم دم می گیریم و وقتی یه جهت مخالف می رویم بازدم می کنیم. برخی مربیان یوگا در کلاس می گویند که برای تعداد خاصی تنفس، حرکات را انجام دهید.

علاوه بر این نوع تنفس که همراه با حرکات یوگا به کار گرفته می شود، مجموعه دیگری از روش های تنفسی برای تقویت و آرامش جسم و ذهن وجود دارد که توسط مربیان یوگا آموزش داده می شوند.

تکنیک های تنفسی که در کلاس های یوگا آموزش داده می شود تا جایی که احساس راحتی داشته باشید برای همه و حتی برای مبتلایان به آسم کاملا بی خطر است. چنانچه مبتلا به بیماری های ریوی

هستید جهت اطمینان می توانید در این مورد پیش از کلاس با مربی یوگا صحبت کنید.

یک منبع خوب برای یادگیری در مورد شیوه های تنفس:

کتاب راهنمای عملی “علم تفس” نوشته ی دکتر آلان هایمز : “Science of Breath” A practical guide by Alan Hymes, MD”

 

ریلکس شدن با حرکات یوگا

ریلکس کردن در کلاس یوگا چگونه است؟  در پایان کلاس یوگا، معمولا حدود ۱۵ دقیقه برای ریلکس کردن در نظر گرفته می شود. برای این کار اغلب از وضعیت شاواسانا یا جسد استفاده می شود که

حالت خوابیده به پشت و با چشمان بسته است.

روی مت یوگا به پشت دراز می کشید، دست ها را کنار بدن قرار می دهید، در وضعیت راحتی قرار می گیرید، چشمان تان را می بندید و به صدای مربی توجه می کنید که قدم به قدم شما را ریلکس می

کند. بهتر است در این حالت از یک ملحفه برای رو انداز استفاده کنید تا احساس سرما نکنید و گرما و آرامش بیشتری را تجربه نمایید.

هدف از این ریلکس کردن در پایان کلاس، تثبیت فواید آساناها در کاهش تنش و استرس و افزایش آرامش می باشد. بدین ترتیب بعد از پایان کلاس یوگا، نه تنها احساس خستگی ندارید بلکه احساس

آرامش و راحتی خواهید داشت.

این تمرین ریلکس کردن برای همه افراد مفید است و بدون هیچ تغییری می تواند برای همه به کار گرفته شود بدون اینکه هیچ خطری داشته باشد. فقط اگر باردار هستید و یا به هر دلیلی نمی توانید برای

مدت طولانی به پشت دراز بکشید و احساس راحتی ندارید، به مربی اطلاع دهید تا وضعیت دیگری را برای ریلکس کردن به شما پیشنهاد دهد.

کلاس یوگا2

مدیتیشن (مراقبه)

مدیتیشن در کلاس یوگا چگونه است؟ در برخی کلاس های یوگا، مدیتیشن های کوتاهی قبل یا بعد از تمرین آساناها انجام می شود. مدیتشین اغلب در وضعیت چهار زانو نشسته یا به اصطلاح در حالت

لوتوس و با چشمان بسته انجام می شود. لوتوس همان گل نیلوفر آبی است.

مدیتیشن یا مراقبه در واقع زمانی برای سکوت و تمرکز ذهن است و ما را از شر درهم ریختگی افکار بی اهمیت روزانه خارج می کند. این نظم ذهنی به آرامش و بیداری درونی کمک می کند.

مدیتیشن با راهنمایی مربی انجام می شود و می تواند با تمرکز بر نفس کشیدن، یک تصویر، صدا، دعا و … باشد.

اگر برای نشستن در حالت چهارزانو یا لوتوس مشکل دارید، می توانید از ابزارهای کمکی همچون بالشت یا آجر یوگا و یا حتی صندلی کمک بگیرید.

 

مانتراها در کلاس یوگا

ارتعاشات صدا می توانند بسیار قدرتمند باشند و موجب شکستن شیشه و یا حتی ریزش بهمن شوند. امروزه علم ثابت کرده که بعضی صداها می توانند خواص درمانی داشته باشند. در کلاس های یوگا

اغلب از مانتراها استفاده می شود. این مانتراها هر کدام بر اساس ارتعاشاتی که ایجاد می کنند می توانند روی چاکراهای بدن تاثیر مثبت بگذارند.

مانتراهایی که در کلاس های یوگا استفاده می شوند شامل کلماتی برای صلح (شانتی) و یا کلماتی هستند که ترجمه ندارند مانند “اُم” Om و گفته می شود که این ها بازتاب صدای ارتعاشات طبیعی

جهان اند.

چنانچه به هر دلیلی نخواهید مانتراها را تکرار کنید، می توانید فقط به آن ها گوش بسپرید و از خواصشان بهره مند شوید. نکته مهم راجع به مانتراها اینست که بر خلاف آواز خواندن، در مانتراها هیچ گونه

قضاوتی در مورد کیفیت صدا وجود ندارد و هر کس خیلی طبیعی و راحت می تواند آن را اَدا کند. مانترا یک صدا یا صوت است و مانند یک آهنگ در نظر گرفته نمی شود هر چند که زیبایی و تاثیرگذاری خاص

خودش را دارد.

فراتر از بُعد شفابخشی، تکرار یک صدای خاص توسط افراد در طول تاریخ به منظور اتحاد افراد و جوامع صورت می گرفته و موجب پرورش حس معنویت در افراد می شود. همانطور که امروزه شعارها، نشان

دهنده اتحاد و اتفاق نظر افراد هستند و قدرت و انرژی و در نتیجه تاثیرگذاری خاص خود را دارند.

کلاس یوگا 4

 

لحظاتی آرامش بخش با یک موسیقی زیبا:

 

مشاهده مقاله یوگا چیست

مشاهده مقاله یوگا چه فوایدی دارد

مشاهده مقاله یوگا و تمرینات موثر بر سلولیت