پنج شنبه , مهر ۱ ۱۴۰۰
خانه / یوگا / پوست / یوگا و تمرینات موثر بر سلولیت
سلولیت 1

یوگا و تمرینات موثر بر سلولیت

درمان سلولیت با یوگا

چکیده

در این مقاله به معرفی سلولیت، علل تشکیل سلولیت در بدن و تاثیر یوگا بر درمان سلولیت و تمرینات یوگا برای رفع سلولیت می پردازیم.

مدت زمان مطالعه مقاله: ۵ دقیقه

سلولیت چیست؟

اکثر مردم با هر مقدار وزنی که دارند از شکل پوست پرتقالی و تو رفتگی و برآمدگی های ناخواسته روی ران ها، باسن، پلوها، بازوهایشان شکایت دارند. این عارضه سلولیت نامیده می شود.

اگرچه سلولیت اغلب در افراد چاق دیده می شود اما تنها بر اثر چاقی بوجود نمی آید بلکه گردش خون ضعیف که باعث تضعیف بافت های اتصال دهنده چربی ها می شود نیز از عوامل شکل گیری سلولیت می باشد. این بافت های اتصال دهنده بر اثر گردش خون نامناسب تغییر شکل می دهند و به پوست شکل پوست پرتقالی می دهند. اکثر افراد شکل سلولیت شان را شبیه پوست پرتقال یا پنیرهای خلل و فرج دار می بینند.

سلولیت یک عارضه مقاوم است اما خوشبختانه رفع این گودی ها و سوراخ ها آسان است البته به شرط اینکه ترکیبی از تمرینات صحیح را دنبال کنیم!

سلولیت چیست

علت بروز سلولیت

متخصصان در این زمینه نظرهای مختلفی دارند اما به طور کلی همگی بر عواملی همچون سموم محبوس زیر پوست، تغییرات هورمونی و سیستم لنفاوی ضعیف تاکید دارند.

افزایش سلول های چربی و تجمع آن ها نیز باعث سلولیت می شود. تجمع چربی دسته ای در زیر پوست اگر وسعت زیادی پیدا کند از کنترل خارج می شود و شکل سلولیت به خود می گیرد.

 

آیا یوگا می تواند درمان جایگزین برای رفع سلولیت باشد؟

رفع سلولیت با یوگا 2

بله. یوگا به طور موثری در رفع سلولیت کمک می کند. با توسعه تکنولوژی هر روز شاهد تبلیغات محصولات زیبایی و درمانی مختلف برای رفع سلولیت هستیم. اما یوگا یک درمان جایگزین و موثر است که ما پیشنهاد می کنیم.

 

موثرترین روش های درمان سلولیت

بنابراین بهترین راهکار رفع سلولیت، مقابله با عوامل اصلی به وجود آورنده آن:

  1.  کاهش درصد کلی چربی بدن
  2.  افزایش توده عضلانی
  3.  سم زدایی بدن
  4.  تقویت سیستم لنفاوی

مطالعات اخیر توسط موسسه پزشکی مایند – بادی در دانشگاه هاروارد نشان می دهند که تمرینات یوگا برای بهبود جریان لنفاوی در بدن، افزایش توانمندی بدن در از بین بردن سموم و مایعات اضافی ذخیره شده بسیار موثرند.

انجام تمرینات یوگا همچنین باعث کاهش استرس، افزایش انعطاف پذیری بدن، بهبود کشسانی پوست و بالا رفتن قدرت عضلات می شود. تمام این فاکتورها به کاهش سلولیت کمک می کند.

 

راز سلبریتی های بدون سلولیت

اکثر سلبریتی هایی که دارای پاهای بدون سلولیت هستند مانند مدونا و جنیفر آنیستون، سالهاست که به تمرینات یوگا روی آورده اند!

 

یوگا چگونه سلولیت را درمان می کند؟

 

  • یوگا یک روش همه جانبه و کامل در کمک به کاهش سلولیت است.
  • یوگا تکنیکی دیرینه برای کمک به تسریع متابولیسم است. افزایش لنف و گردش خون، سلولیت را کاهش می دهد.
  • یوگا همچنین به تنظیم و حفاظت از هورمون ها کمک می کند که این نیز در کل روی شرایط بدنی منجر به سلولیت اثرگذار است.
  • یوگا نوعی از تمرینات است که چربی را کاهش و عضله را افزایش می دهد.  یوگا با ساماندهی دوباره لایه لیپیدها به بهود سلولیت کمک می کند.
  • یوگا با انعطاف و کشش ماهیچه ها موجب رفع چربی اطراف سلول ها می گردد و در نتیجه شکل گیری سلولیت را کاهش می دهد.
  • تمرینات یوگا ماهیچه ها را قوی می کند و سلولیت را کاهش می دهد.
  • یوگا به آب شدن لایه های نازک چربی کمک می کند.
  • یوگا فرم و استیل بدن را زیبا می کند و همچنین با انعطاف بخشیدن به بدن، حفظ وزن مناسب را به ارمغان می آورد.
  • یوگا سلولیت را در محل باسن، ران هاو بازوها کاهش می دهد. همچنین از نظر ذهنی به فرد برای تمرکز بر بهبود خود، یاری می رساند.

نتیجه: یوگا هم به طور فیزیکی و هم به طور روانی در درمان سلولیت نقش به سزایی ایفا می کند.

 

بهترین تمرین های یوگا برای درمان سلولیت

بهترین تمرین یوگا برای رهایی از سلولیت، تمرینی است که تمرینات قلبی عروقی را با تمرینات خاص برای سلولیت ترکیب نماید.

تمرینات قلبی عروقی موجب افزایش گردش خون در نواحی مورد نظر می گردد و تمرینات سلولیت باعث انعطاف و محکم شدن بافت ها و ماهیچه های محل سلولیت می شود.

تمرینی که در ادامه مقاله آورده ایم، از تمرینات موثر برای رفع سلولیت می باشد. برای نتیجه گرفتن بهتر باید این گونه تمرینات را با ۳۰ دقیقه پیاده روی یا آهسته دویدن یا هر نوع تمرین قلبی عروقی مانند دوچرخه سواری و شنا ترکیب نمایید.

 

  • دوچرخه خوابیده ۱
  1. روی مت یوگا یا یک زیر انداز مناسب، به پشت دراز بکشید و دست هایتان را کنارتان قرار دهید.
  2. پاهایتان را بالا ببرید و عمود کنید تا نسبت به زمین به ۹۰ درجه برسد.
  3. انگشتان شست تان را رو به سقف بکشید طوری که کشش ملایمی زیر زانوهایتان احساس کنید.
  4. شروع به رکاب زدن کنید. چندین مرتبه در جهت و چندین مرتبه خلاف جهت عقربه های ساعت رکاب بزنید.
  5. هر بار ۵ دقیقه این کار را انجام دهید و حواستان باشد که موقع رکاب زدن حتما دایره های بزرگ و کاملی بزنید.

رفع سلولیت با یوگا

  • دوچرخه خوابیده ۲

این یک شکل دیگر از تمرین قبلی است. وضعیت بدن مانند تمرین قبل است فقط با این تفاوت که این بار با یک پا و قائم به سمت زمین دوچرخه بزنید.

بنابراین اگر دراز کشیده اید باید پایتان را حدود ۳۰ درجه بلند کنید و دایره های عمود بر سطح بزنید، می توانید ۵۰ تا بزنید. سپس این تمرین را با پای دیگر انجام دهید.

این تمرین را می توانید همزمان با هر دو پا نیز انجام دهید.

این تمرینات بر باسن، کشاله ران و شکم تمرکز دارند و بسیار موثر هستند. اما نباید از پیاده روی و آهسته دویدن نیز غفلت کنید، چون برای بهبود اکسیژن رسانی و گردش خون بسیار ضروری است و به نواحی سلولیتی در کاهش چربی ذخیره شده و انعطاف بخشیدن به ماهیچه ها کمک می کند.

 

نکات جالب درباره سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی، شبکه ای از بافت ها و اندام هاست که به بدن کمک می کند تا از شر سموم و مواد زائد و ناخواسته خلاص شود. از جمله این مواد، مایعی است که گلبول های سفید خون را دربر می گیرد و به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

شما احتمالا بیشتر با غدد لنفاوی آشنا هستید، اما جالب است بدانید که سیستم لنفاوی در بدن سفر می کند و از لوزه ها و آدنوئیدها به طحال می رود.

غدد لنفاوی در اطراف اندام های حیاتی مانند قلب و ریه ها و زیر بغل و کشاله ران  و پشت گردن وجود دارند.

این سیستم داخلی، آنتی بادی های لازم برای از بین بردن عوامل منفی در بدن را تولید می کند و مانع سرایت عفونت از یک قسمت بدن به سایر قسمت ها می شود.

اگر کار سیستم لنفاوی در بدن متوقف شود، مایعات در بدن شروع به جمع شدن می کند و باعث بروز چندین بیماری مختلف از جمله عفونت ها، تورم غدد، انسداد، اختلالات خود ایمنی، انواع خاصی از سرطان و لنف ادم می شود.

از آنجا که سیستم لنفاوی از بسیاری از قسمت های بدن عبور می کند، بسیار برایمان حیاتی است که آن را سالم نگه داریم.

 

تاثیر شگفت انگیز یوگا بر تقویت سیستم لنفاوی

یوگا از بهترین اقدامات برای تقویت بدن و کاهش استرس است. ممکن است حین انجام تمرینات یوگا متوجه نشوید که یوگا چه نقشی در افزایش گردش خون و لنف در بدن دارد.

افزایش گردش لنف باعث می شود که سیستم لنفاوی مواد خوب را منتقل کرده و مواد زائد را فیلتر نماید، بنابراین انجام هر مقدار و هر نوع تمرین یوگا به هرحال موجب بهبود سیتم لنفاوی تان خواهد شد!

سیستم لنفاوی را همچون یک بزرگراه فوق العاده تصور کنید که در مسیرش، سموم را فیلتر کرده و آنتی بادی ها را در بدن به گردش در می آورد!

سیستم لنفاوی در بهبود شما هنگام بیماری نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر این، برخلاف نحوه گردش خون در بدن، قلب پمپاژ سیستم لنفاوی را کنترل نمی کند بلکه سیستم لنفاوی با انقباضات عضلانی حرکت می کند. این هم یک دلیل خوب برای تقویت عضلاتتان!

یکی از جنبه های یوگا که تاثیرات چشمگیری بر سیستم لنفاوی دارد، پرانایاما است. پرانایاما در واقع همان عمل تنفس عمیق و کنترل شده است. با انجام این تنفس های عمیق قادر خواهید بود که مایعات مفید را در سراسر بدن به گردش در آورید و سموم را از بدن خارج کنید!

یوگا 6

مراقبت روزانه از سیستم لنفاوی با حرکات یوگا

 

چگونه سیستم لنفاوی خود را به طور طبیعی پاکسازی کنیم؟

حرکاتی از یوگا که در آن پاها را در حالت معکوس یا رو به بالا قرار می دهید باعث می شود جاذبه زمین بر کانال های لنفاوی تاثیر بگذارد و سیستم گردش لنفاوی تقویت شده و عملکرد سیستم لنفاوی بهبود یابد.

علاوه بر این نوع حرکات، هر حرکت یوگا که حالت فعالیت و پویایی داشته باشد تا جایی که موجب ایجاد گرما گردد هم بر سیستم لنفاوی تاثیر مثبت می گذارد.

برای اینکه حرکات یوگا موثرتر باشد، حین انجام حرکات بیشتر تمرکز خود را بر تنفس تان متمرکز کنید. در ادامه چند نمونه از حرکات مفید یوگا برای سیستم لنفاوی را توضیح داده شده که می توانید با اینها شروع کنید.

 

حرکات مفید یوگا برای بهبود سیستم لنفاوی و رفع سلولیت

 

  • حرکت سگ رو به پایین

حرکت سگ رو به پایین، یک حرکت کلاسیک است اما می دانستید که باعث ایجاد قدرت در بدن می شود و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد؟

  1. برای انجام این حرکت، پاهای خود را محکم در پایین تشک قرار دهید، سپس دست ها را در بالای تشک قار دهید تا بدن شما به صورت عدد ۸ درآید.
  2. یک بالش کوچک و یا یک آجر یوگا کنارتان قرار دهید تا در صورت خستگی، کمی به سرتان استراحت دهید.

 

  • حرکت گربه – گاو

حرکت گربه – گاو از حرکات محبوب یوگاست که با تلاشی ملایم همه چیز را به خوبی به جریان می اندازد. برای انجام این حرکت:

  1. ابتدا حرکت میز را انجام دهید یعنی بر روی چهار دست و پای خود قرار گیرید طوری که پشت تان به حالت یک میز در آید که پایه های آن دست ها و پاهایتان است.
  2. حالا پشت تان را گرد کنید و مانند یک گربه قوس دهید، سر رو به داخل بدن و نگاهتان رو به زمین و در محل بین دو دست تان باشد.
  3. در مرحله بعد ستون فقراتتان را به حالت منحنی یا یو انگلیسی (U) در آورید در حالی که سرتان به سمت سقف است.

این حرکت را حداقل در دو سِت دوازده تایی انجام دهید و در انتهای این حرکت و برای استراحت، حرکت کودک را انجام دهید.

حرکات سلام بر خورشید هم برای ایجاد قدرت بدنی و افزایش گردش سیستم های بدن بسیار عالی اند.

 

  • حرکت ایستاده خم به جلو یا اوتاناسانا

ابتدا ۲ بالش کوچک یا ۲ آجر یوگا بیاورید. پاها را در انتهای تشک قرار دهید و کمی بیشتر از عرض باسن باز کنید. سپس سر خود را روی آجر یوگا قرار دهید و به اندازه چند نفس عمیق در این حالت مکث کنید.

 

سایر کارهایی که به رفع سلولیت و بهبود سیستم لنفاوی کمک می کند:

نوشیدن آب تا جایی که بدنتان کشش دارد. نوشیدن مایعات فراوان، بهترین روش برای حفظ سلامت تمام سیستم های بدن است.

پیاده روی سریع را حتما انجام دهید. حین پیاده روی، دست ها و پاها را همزمان تکان دهید و سریع تر از حال عادی راه بروید.

علاوه بر انجام حرکات ملایم و کم شدت یوگا، انواع دیگری از حرکات یوگا نیز هستند که مناسب مواقع بیماری اند مانند “یین یوگا” که مخصوص فصل سرما و بیماری آنفولانزا است.

 

تاثیر سبک های مختلف یوگا بر رفع سلولیت

یکی از باورهای نادرست در مورد یوگا اینست که یوگا فقط به بهبود انعطاف پذیری بدن کمک می کند و باعث چربی سوزی نمی شود! در حقیقت یوگا سبک های مختلفی دارد.

سبک های فعال تر یوگا بر تنفس ریتمیک و عمیق تاکید دارند و برای سوزاندن چربی اضافی و تعادل هورمون ها، به بدن اکسیژن رسانی می کنند. اینگونه حرکات باعث بالا رفتن ضربان قلب، افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود در گردش سیستم لنفاوی می شوند. بر عکس، سبک های استاتیک تر و ملایم تر یوگا برای تقویت قدرت بدنی و استقامت عضلانی مناسب اند.

 

لیست حرکت های وارونه یوگا برای رفع سلولیت

این حرکات وارونه مانند محرکی برای تقویت گردش جریان لنفاوی در بدن عمل می کنند و اگر به طور منظم انجام شوند در رفع سلولیت تاثیر چشمگیری دارند.

  1. حرکت ایستادن روی شانه ها
  2. حرکت ایستادن روی دست
  3. حرکت ایستادن روی سر
  4. حرکت گاوآهن
  5. حرکت سگ رو به پایین

 

لیست حرکت های ایستاده یوگا برای رفع سلولیت

برای تقویت عضلات قسمت تحتانی بدن که معمولا سلولیت در این نواحی به وجود می آید، انجام منظم این حرکات ایستاده بسیار موثر است.

  1. حرکت هلال ماه
  2. حرکت مثلث ساده
  3. حرکت جنگجو
  4. حرکت عقاب
  5. حرکت صندلی
  6. حرکت ایستاده خم به جلو

یوگا 7

لحظاتی آرامش بخش با یک موسیقی زیبا:

توضیحاتی در مورد آهنگ ” Weightless ”:

چگونه این آهنگ ما را آرام می کند؟ همانطور که لیز کوپر ، بنیانگذار آکادمی صدا درمانی انگلیس ، توضیح می دهد ، “این آهنگ ریتم ثابت دارد. با ۶۰ ضرب در دقیقه شروع می شود و به تدریج به ۵۰ ضربه افزایش می یابد. “وقتی به آن گوش می دهید ، ضربان قلب شما به تدریج با ضرب آهنگ سازگار می شود.” این پدیده “تحریک” نامیده می شود. این به این معنی است که اعضای بدن با ریتم خارجی هماهنگی پیدا می کنند. کاهش ضربان قلب منجر به کاهش فشار خون می شود.

به گفته کوپر ، فاصله بین نت ها “برای ایجاد احساس آرامش و رضایت در فرد انتخاب شده است”. ملودی تکرار نمی شود و این باعث آرامش شدن مغز می شود زیرا دیگر سعی نمی کند ادامه موسیقی را پیش بینی کند.  هدف از ساخت این آهنگ کاهش استرس و محصول همکاری گروه موسیقی با درمانگران است.

 

مشاهده مقاله یوگا چیست

مشاهده مقاله یوگا چه فوایدی دارد

مشاهده مقاله کلاژن سازی و رفع چین و چروک های پوست با درمان های خانگی

مطلب پیشنهادی

یوگا چیست

یوگا چیست ؟

همه چیز در مورد یوگا چکیده ما در این مقاله به شناخت ورزش یوگا و …